donovaly44

Narciarski savoir vivre

  1. Szybkość – winna być dostosowana do umiejętności narciarskich, pozwalać na zatrzymanie się jeśli zajdzie taka potrzeba i nie może w sposób rażący odbiegać od przeciętnej szybkości rozwijanej na stoku przez większość narciarzy.
  2. Wyprzedzanie – zachodzi wówczas, gdy jeden narciarz przejeżdża obok drugiego poruszającego się w tym samym kierunku. Wybór momentu i miejsca wyprzedzania podyktowany musi być względami bezpieczeństwa, im większa szybkość wyprzedzającego tym większa musi być zachowana odległość od wyprzedzanego.
  3. Wymijanie – zachodzi wówczas, gdy kierunki poruszania wymijanego i wymijającego są różne. W trakcie wymijania narciarz poruszający się z większą szybkością obowiązany jest do zachowania szczególnej ostrożności.
  4. Omijanie – zachodzi wówczas, gdy narciarz przejeżdża obok innego narciarza pozostającego w bezruchu lub podchodzącego,również przedmiotów (drzewa, kamień, tyczka, narty). Jeśli omijana osoba nie spodziewa się zamierzonego manewru należy ostrzec zawołaniem.
  5. Krzyżowanie kierunków jazdy – kierunek jazdy dwóch narciarzy przecina się wzajemnie. Na narciarzu znajdującym się powyżej i poruszającym się szybciej ciąży zachowanie szczególnej ostrożności. Przecinający oznakowany tor slalomu czy przejazdu w każdej sytuacji musi dać pierwszeństwo narciarzowi korzystającemu z toru.
  6. Włączanie się do ruchu – rozpoczynając zjazd należy upewnić się czy nie spowoduje to niebezpieczeństwa dla siebie i innych, w środku stoku zawsze przed ruszeniem z miejsca należy przepuścić zjeżdżających z góry.
  7. Zatrzymanie się – dozwolone jest w miejscach w których nasz postój nie będzie stwarzał zagrożenia dla innych. W miejscach przewężeń czy o ograniczonej widoczności zatrzymywać się w celach odpoczynkowych nie wolno. Po ewentualnych upadkach narciarz winien usunąć się możliwie jak najszybciej z trasy. Narty należy zapinać w miejscu, w którym mamy pewność, że nikt na nas nie najedzie.
  8. Podchodzenie – może odbywać się poboczem trasy lub stoku w taki sposób, aby nie przeszkadzać zjeżdżającym i nie stwarzać sytuacji niebezpiecznych. Podchodzenie oznakowanymi trasami zjazdowymi lub nartostradami jest zabronione.
  9. Jazda w niebezpiecznych warunkach – wymaga zachowania szczególnej ostrożności. Niebezpieczne warunki mogą być spowodowane konfiguracją terenu, warunkami atmosferycznymi (mgła, śnieżyca, zawieja) czy warunkami śniegowymi. Szybkość jazdy należy dostosować do warunków, w zorganizowanej grupie należy poruszać się kolejno, utrzymując kontakt wizualny i głosowy.
  10. Jazda w pobliżu urządzeń wyciągowych – obecnie nie zostanie dopuszczony do użytkowania wyciąg, który nie będzie oddzielony od stoku ogrodzeniem. Należy unikać jazdy w pobliżu ogrodzeń, gdyż może to doprowadzić do sytuacji niebezpiecznych. Niedopuszczalne jest przejeżdżanie przez tor czynnego wyciągu orczykowego.
  11. Postępowanie w razie wypadku – mniej poszkodowany, nieposzkodowany, uczestnik wypadku lub świadek, który znajduje się w pobliżu wypadku, zobowiązany jest do zabezpieczenia miejsca wypadku (najczęściej przez wbicie dwóch nart skrzyżowanych ponad miejscem wypadku), udzielenia pomocy, zabezpieczenia poszkodowanego narciarza przed ewentualnymi dalszymi skutkami wypadku (najechanie, wyziębienie), wezwania pomocy. Każda osoba będąca świadkiem lub uczestnicząca w nim jest zobowiązana do podania swoich danych personalnych.
  12. Prawo pierwszeństwa – zawsze przysługuje ratownikom GOPR lub TOPR, a w szczególności jadącym z akią. Obecnie coraz częściej ratownicy poruszają się skuterami śnieżnymi, nie należy podjeżdżać zbyt blisko, aby nie stwarzać zagrożenia i nie utrudniać manewrowania i kierowania skuterem, który często ma ograniczone możliwości manewrowania. Jeśli zauważymy nadlatujący śmigłowiec to należy jak najszybciej oddalić się z miejsca zdarzenia, machanie do pilota ze stoku narciarskiego (jeśli nic się nie stało) nie ułatwia mu znalezienia miejsca wypadku. Z powietrza stok wygląda jak rozlazłe mrowisko. Człowiek stojący z wyprostowanymi rękoma skośnie w górę na kształt litery Y od Yes (tak) oczekuje na śmigłowiec. Jedna ręka skośnie w górę a druga w dół oznacza No czyli Nie potrzeba pomocy.


Autor: P. Jasieński (ratownik TOPR) / www.sportowstyl.com.pl
fot. ParkSnow Donovaly

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *